Inloggen

Basisschool Scharn

Laatste nieuws

preview

Een veelgehoorde zorg de laatste paar weken. En een zorg die bij veel ouders alleen maar groter zal worden, nu we te horen hebben gekregen dat de scholen tot en met 28 april gesloten moeten blijven. Een zorg ook die we graag willen bespreken met jullie en die we wellicht voor een groot gedeelte weg kunnen nemen.

 

Achterstand of stilstand?

Dat is in essentie de vraag waarop we antwoord willen geven. Want, is er wel sprake van een achterstand of hebben we te maken met het tot stilstand komen van de cognitieve (schoolse) ontwikkeling van jullie kind(eren)?

 

Wij gaan uit van het laatste…, al is zelfs dat niet helemaal waar.

 

Hoe zit dat dan?

Bij ons op school is het al heel lang niet meer zo dat we bladzijde voor bladzijde uit een methode doorwerken. Wat we wel doen is kijken naar hetgeen een leerling aankan en hierbij aansluiten. Dat betekent dat we leerlingen die sneller door de stof heen kunnen die ruimte geven, leerlingen die de stof minder snel doorlopen extra ondersteunen en ervoor zorgen dat alle leerlingen in principe de basisstof tot zich kunnen nemen.

De methodes die we hanteren, zorgen ervoor dat we de leerlijnen en ontwikkeldoelen goed voor ogen hebben en dat die in een bepaalde volgorde aangeboden worden. Het tempo wordt veelal door de leerkracht bepaald, kijkend naar wat zijn of haar groep leerlingen aankan.

 

Op maandag 16 maart hebben we onze schooldeuren dicht moeten doen en vanaf dat moment staat de onderwijstijd stil. Straks gaan we weer verder waar we gebleven zijn. Geen sprake van een achterstand, wel van relatief stilstaan. Relatief, omdat leerlingen in deze situatie een heleboel andere zaken leren. Ze doen een heel nieuwe ervaring op, net als wij allemaal… Relatief, omdat we wél met schoolwerk bezig blijven en we op een andere manier samen onderwijs vormgeven.

 

Zo zijn we in alle groepen gestart met het opzetten van weekschema's voor het thuiswerk. Leerkrachten bieden instructiefilmpjes aan via SchouderCom, via de mail of Teams én leggen contacten met kinderen en ouders. Alle activiteiten worden aangepast aan de groep of op basis van vragen, input van kinderen en ouders. We zijn begonnen met het aanbieden van (herhalings)lessen en opdrachten die leerlingen zelfstandig (met af en toe hulp van jullie) kunnen maken. In ieder geval hebben we de insteek genomen dat leerlingen ‘aangehaakt’ moeten blijven aan de stof die ze gehad hebben en beheersen. Waar we dus in eerste instantie werk van hebben gemaakt is het ‘wakker houden’ van het ‘gekende’. Passend bij de groep bekijkt iedere leerkracht wat hij of zij aanbiedt. Dat kunnen kleine nieuwe stapjes zijn of onderzoeksvragen binnen een thema, herhalingslessen, boekbesprekingen etc. Kortom we bieden daar waar mogelijk maatwerk.

 

Waarom niet verder?

We kiezen er nu voor om niet te veel/geen nieuwe stof aan te bieden, omdat de situatie thuis niet overal hetzelfde is. We kunnen niet overal rekenen op een computer, niet iedere ouder kan zijn of haar kinderen ondersteunen. Dat kan verschillende redenen hebben. Denk zelf maar eens aan ‘hoe wij het vroeger geleerd hebben’ en hoeveel dat soms verschilt van hoe jouw zoon of dochter een rekenstrategie aangeleerd krijgt: “Pap, zó moet dat niet, de juf heeft dat anders uitgelegd’. Voor een aantal leerlingen zal het geen probleem zijn om op een andere manier iets uitgelegd te krijgen, voor een aantal leerlingen werkt dit verwarring in de hand.

Daarnaast zijn er grote verschillen in de mate waarop ouders hun kinderen nu kunnen begeleiden. Sommige ouders, met name in de cruciale beroepen, hebben het loodzwaar. Er zijn gelukkig oplossingen dat zij niet meer ’s avonds voor lege rekken in de supermarkten staan. Laten wij er ook voor zorgen dat hun kinderen bij terugkomst een klas aantreffen die gevuld is met kinderen die aan hen gedacht hebben en die op hen gewacht hebben. Een basisschool begeleidt leerlingen in hun eerste stappen richting hun toekomst en heeft daarmee ook een sociale verantwoordelijkheid. Leren beperkt zich niet tot Taal en Rekenen. Leren wil er vooral ook voor zorgen dat wij dezelfde taal spreken zodat wij elkaar begrijpen en in de toekomst op elkaar kunnen rekenen.

 

De draad oppakken

Zodra de leerlingen weer naar school mogen pakken we de draad weer op en gaan we samen verder waar we gebleven zijn. Dat betekent dat de leerkracht aansluit bij de groep leerlingen en leerlijnen en lesdoelen weer gaat formuleren die passen bij dat moment. We werken verder en zullen misschien niet alle doelen die we ons aan het begin van het jaar gesteld hebben, kunnen verwezenlijken. Dat is geen probleem. Ook de leerkracht van het volgend jaar houdt rekening hiermee en sluit aan bij het niveau van de groep.

Belangrijk om te weten is, dat we vooral dienen te zorgen dat de leerlingen op het gebied van rekenen, begrijpend lezen en spelling op termijn weer ‘bij zijn’. Dat kan dus betekenen, dat we sommige andere zaken dan even wat minder aan bod laten komen en dat we wat meer uren rekenen, begrijpend lezen en spelling per week zullen geven, dan normaliter het geval is. Op die manier lopen we langzaam maar zeker de tijd die we gemist hebben in.

 

Mochten jullie hierover nog vragen hebben, mail gerust. Wij proberen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van hoe wij ons onderwijs vormgeven, de komende periode.

preview

Regels binnen Teams

We zijn nu heel hard bezig met het werken in Teams. Alle leerlingen kunnen contact hebben met hun juf of meester, er worden bestanden/filmpjes gedeeld, kinderen kunnen dingen inleveren, etc. Toch is het fijn als we net zoals in de klas regels hebben om 'vergaderingen/lessen' goed te laten verlopen. Maar ook... om communicatie tussen leerlingen goed te laten verlopen. Daarom zijn de volgende regels van toepassing binnen Teams en wat zouden we het fijn vinden als u deze eens naloopt met uw zoon/dochter.

 

Afspraken

 

Oproep

Nu we onze sociale contacten zoveel mogelijk moeten beperken, ruimt L1 zendtijd in voor videoboodschappen van gewone Limburgers die elkaar een hart onder de riem willen steken. Deze worden gedurende de hele dag op L1 TV uitgezonden onder de titel Allerliefste Limburgers.

 

De regionale omroep heeft niet alleen als taak om de Limburgers te informeren over de coronacrisis. L1 wil ook een verbindende rol spelen. We hopen daarom dat zoveel mogelijk Limburgers een videoboodschap insturen om elkaar een virtuele knuffel te geven.

 

Leo Hauben, hoofdredacteur L1: “We maken een onwerkelijke tijd door waarin we min of meer thuis opgesloten zitten. Vooral voor ouderen is de televisie vaak het enige venster op de wereld én op hun eigen directe omgeving. Hoe mooi is het dan als je daar je kinderen, kleinkinderen, vrienden of buurtgenoten voorbij ziet komen met een speciale boodschap voor jou?”

 

Hoe werkt het?

Neem op je telefoon een korte videoboodschap op en noem de naam voor wie de boodschap is bedoeld. En zet in het bericht erbij voor wie de video is bedoeld (naam en woonplaats). Stuur je filmpje via Whatsapp naar het nummer 06 44 76 71 57. De videoboodschappen worden vanaf woensdag 25 maart uitgezonden.

preview

Leestips voor alle leerlingen en hun ouders van De Bibliotheek op School:

Kindcentrum Scharn, Kindcentum Oda, Talententuin Maastricht                       

 

Hallo allemaal,

Ook ik wil graag mijn steentje bijdragen in deze moeilijke tijd van het Coronavirus. Thuis en ook nog eens binnen moeten blijven is niet leuk. Maar lezen of een film kijken is wel leuk. Daarom heb ik geprobeerd een lijst voor jullie te maken met leuke tips. Helaas kan ik jullie alleen maar digitaal laten lezen of luisteren. Probeer het maar eens!

 

E-books lezen met de ThuisBieb

Binnenkort gaat de ThuisBieb online. Dit is een app met e-books voor jong en oud. Zo kan iedereen blijven lezen. Dit is net als de 100 luisterboeken een cadeautje van de online Bibliotheek. Houd social media in de gaten en kijk wanneer je de app kunt downloaden.

 

Inline image

De Voorleeshoek

Een leuke en leerzame website waarmee kinderen zich thuis kunnen vermaken. Ook vind je er een educatieve afspeellijst met een heleboel leuke en leerzame verhalen met verschillende thema’s. Tijdelijk gratis voor alle kinderen van 0-10 jaar. Veel luister en kijkplezier! Ook ouders kunnen een gratis abonnement aanmaken. Zie www.devoorleeshoek.nl  en log in.

 

Inline image

Bereslim

Berslim is een aanbieder van verantwoorde computerspellen voor jonge kinderen. Het is voor kinderen van 3 tot 7 jaar en hun ouder/opvoeders. Ze kunnen leuke spelletjes doen en prachtige prentenboeken bekijken

Bereslimmeboeken zijn goed voor de taalontwikkeling. Alle digitale prentenboeken in deze collectie zijn gratis in de periode van het Coronavirus. Via https://next.bereslim.nl/login

Gebruikersnaam:bereslim100943

Wachtwoord:Bieb2020

 

Inline image

Yoleo

Yoleo motiveert kinderen om wel te lezen! Hoe krijg je kinderen die niet van lezen houden met hun neus in de boeken? Door lezen leuk te maken! Met Yoleo verdien je leespunten die je kunt gebruiken om je virtuele kamer in te richten. Lezen met Yoleo is gemakkelijk, doordat de tekst wordt getoond en voorgelezen. Een soort karaoke dus. Kinderen kunnen hun bibliotheekpas koppelen aan hun Yoleo-account en zo 85 fantastische jeugdtitels lenen. Ook een volwassenpas kan gekoppeld worden aan een Yoleo-account

Zie www.yoleo.nl

Kijk ook op YouTube naar het filmpje: Ik ben Yoleo, en zie hoe het werkt.

 

Inline image

De luisterbieb app

Met de gratis LuisterBieb app kun je een groot aantal luisterboeken downloaden uit de Openbare bibliotheek.

Extra luisterboeken. Voor iedereen. We hebben tijdelijk extra luisterboeken toegevoegd! Voor iedereen, dus ook als je geen lid bent van de Bibliotheek. Installeer de gratis LuisterBieb-app op je tablet of smartphone en luister thuis naar de mooiste boeken. Zo werkt het: download de app in de app store of Google Play, leen de favoriete luisterboeken 3 weken lang tot 10 titels tegelijk. Luister waar en wanneer je wilt.

 

Inline image

Voor die kinderen die niet zo van lezen houden zijn er verfilmingen van leuke kinderboeken:

  • The letter for the king. Netflix-serie naar het boek: De brief voor de koning van Tonke Dragt.Inline image
  • Minoes: naar het boek van Annie M.G.Schmidt
  • De Boskampi’s: naar het boek van Marjon Hoffman
  • De GVR: naar het boek van Roald Dahl
  • Meester Kikker: naar het boek van Paul van Loon
  • Mathilda: naar het boek van Roald Dahl
  • De Griezelbus: naar het boek van Paul van Loon
  • Abeltje: naar het boek van Annie M.G.Schmidt

Dit is maar een idee, er zijn vast meer verfilmde jeugdboeken op Netflix te vinden.

 

TV

Iedere werkdag NPO Zapp live extra: iedere werkdag 13.00-15.30u

Inline image

 

Heel veel kijk, luister-en leesplezier en ik hoop jullie allemaal weer snel en gezond te zien in De Bibliotheek op School.

Juf Thera van de bieb!    

 

 

preview
preview

Zoals elk jaar doet onze school weer mee aan de Kindervastelaovends-expositie MUMC+ van de Tempeleers. Een wedstrijd voor basisscholen en peuterspeelzalen in de vorm van mooie knutselwerkjes. Alle scholen maken er elk jaar weer een heel spektakel van. Vandaag wordt de expositie klaargezet, waarna deze blijft staan tot 17 februari. Maar... nóg belangrijker... Op zaterdag 1 februari om 13.30 uur vindt er op het poli plein de prijsuitreiking plaats. Zien we jullie daar ook?

preview

SAMEN VOOR GOED ONDERWIJS!

 

Vanmorgen is het team naar de manifestatie op de markt geweest om te staken voor goed onderwijs. Er waren enkele inspirerende sprekers, waaronder politicus Lilian Ploumen. Morgen is de school tevens dicht, want we zijn er nog niet...

 

Om ons te steunen tijdens deze actiedagen hebben de schoolbesturen gezamenlijk een kort filmpje gemaakt met een duidelijke boodschap: https://vimeo.com/386982186/c6497719fb

preview

Vanmorgen stond Basisschool Scharn in de krant:

 

Recycle-certificaat voor Basisschool Scharn

Print
Recycle-certificaat voor Basisschool Scharn

Leerlingen van basisschool Scharn. Afbeelding: MosaLira

Met een inzamelactie heeft basisschool Scharn uit Maastricht veel afgedankte elektrische apparaten uit de kliko gered, zodat ze kunnen worden gerecycled. Dat levert een beloning en een certificaat van Wecycle op.

De actie is onderdeel van een landelijke campagne, waar meer dan 200 basisscholen verspreid aan meededen. De landelijke inzameling levert een cheque van 10.000 euro op voor Stichting Jarige Job, die kinderen uit minder bedeelde gezinnen een verjaardagsbox geeft met versiering, cadeautjes en traktaties voor op school en thuis.

preview

lente

 

 

 

 

 

 

 

Op maandag 13 januari heeft er een ouderavond plaatsgevonden over seksuele en relationele vorming, verzorgd door GGD Zuid-Limburg. De ouders kregen deze avond uitleg over hoe om te gaan met seksuele voorlichting bij kinderen. Er kwamen handige tips naar voren en er werden ervaringen door ouders gedeeld. Een leerzame avond dus!

 

De school gaat uiteraard ook nog aandacht besteden aan dit onderwerp. Zowel in een eigen sessie met GGD Zuid-Limburg als in de week van 16 t/m 20 maart 2020, die in het teken staat van de Week van de Lentekriebels! Dit is een nationale projectweek voor het speciaal- en basisonderwijs waarin scholen uit heel Nederland een week lang extra aandacht besteden aan thema’s als weerbaarheid, relaties en seksualiteit.

 

Naar aanleiding van de bijeenkomst, willen wij de volgende websites met u delen:

www.seksuelevorming.nl

www.kindenseksualiteit.nl

www.ggdzl.nl

www.hoepakjijdataan.nl (voor ouders)

www.opvoeden.nl (algemene opvoedtips)

preview

Zijn alle fossielen van rock?11

Bestaan er planten van steen?

Hoe herken je een rocker?

Wat is er zo bijzonder aan fossielen in barnsteen?

Wetenschap was nog nooit zo Rock ’n roll.

Schrijf je nu in!

 

Wat is de MuseumJeugdUniversiteit?
Ben jij helemaal fan van geschiedenis, dinosaurussen, wiskunde, natuur, planeten, kunst of mummies? En wil je meer te weten komen dan je op school leert? Dan is de MuseumJeugdUniversiteit iets voor jou! Tijdens de colleges (lessen) van de MuseumJeugdUniversiteit vertellen echte wetenschappers je alles wat je altijd al wilde weten. Stichting MuseumJeugdUniversiteit organiseert twee keer per jaar collegereeksen voor nieuwsgierige kinderen van 8 tot en met 12 jaar bij 60 musea in heel Nederland.

 

Voor wie?

Kinderen van 8 t/m 12 jaar.22

 

Wanneer?

De eerstvolgende collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit vindt o.a plaats van 16 febr t/m 10 mei 2020 in het Natuurhistorisch Museum Maastricht. Je kunt alleen kiezen voor een collegereeks van vier colleges

Kosten?

Een collegekaart kost € 20,-

Aanmelden verplicht
Er is beperkte ruimte, dus wees er snel bij! Op www.museumjeugduniversiteit.nl kun je je aanmelden voor deze collegereeks.
 

 

preview
preview

 

CJGOp dinsdag 21 januari organiseert het CJG043 in samenwerking met de Praktijkondersteuners Jeugd van de huisartsen een Themachat 'Piekeren, Prestatiedruk en (Faal)Angst bij Kinderen en Pubers'. 
Uit de jaarcijfers van de POH Jeugd in onze regio blijkt dat maar liefst 1 op de 5 vragen van ouders en kinderen die via de huisarts bij de POH Jeugd binnen komt, betrekking heeft op angstproblematiek. 

 

De website van CJG, Centrum voor Jeugd en Gezin, is het online platform over opvoeden en opgroeien. Zij zijn er voor ouders (to be) in Maastricht Heuvelland. Omdat het opvoeden van kinderen nu eenmaal niet altijd vanzelf gaat!

 

Wat doet CJG043 allemaal?

- Activiteiten

- Themachats

- Informatie geven over verschillende onderwerpen

- Opvoedvragen beantwoorden

 

Hoe word je op de hoogte gehouden?

- Website

- Nieuwsbrief

- Facebook

- Pinterest

- Youtube

- Instagram

 

 

preview

ecoIn oktober en november hebben kinderen en volwassenen kleine elektrische apparaten ingeleverd. Nadat die zijn geteld en opgehaald hebben wij als 'beloning' een digitale camera gekregen!  Hij gaat gebruikt worden door leerlingen die opdracht hebben om een bepaalde activiteit te fotograferen. We hebben hiernaast ook nog een voorleesboek gekregen.

 

Audit

Op 10 januari 2020 wordt er op onze school een audit afgenomen door stichting Eco-schools. Dit is de organisatie waarbij onze school is aangesloten. Zij organiseren en begeleiden scholen die op een structurele manier werk willen maken van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Onze school heeft een aantal stappen doorlopen en denkt dat ze de Groene Vlag verdienen. Dat is na het behalen van het bronzen en zilveren certificaat, de hoogste onderscheiding die je als school kunt krijgen.

U hoort nog van ons!

 

Speelpleinen

Het speelplein van de bovenbouw is zo goed als af. Het achterste stuk mag nu nog niet gebruikt worden om de levende bomen nog te beschermen. Na de Kerstvakantie maken we de oplossing hiervoor in orde. Dan worden er ook goaltjes geplaatst door ons conciërges. De leerlingen van de groepen 6 en 7 kunnen na de Kerstvakantie hun fiets weer op de oude vertrouwde plaats zetten.

preview

WandelingOp zondag 15 december 2019 wordt er een gezellige kerstwandeling georganiseerd over en rond de Groene Loper in Maastricht. De tocht is voor jong en oud en is natuurlijk helemaal in kerstsfeer, met o.a. kerstversiering, vuurkorven, candlebags, lampionnen en kerstbomen. Er is van alles te zien en te beleven onderweg. Zo leidt de wandeling langs een kerststal, levende muziek, een kudde schapen, acts, verhalenvertellers, hapjes en drankjes, zang, dans en nog veel meer. En dit alles buiten én binnen.
Kaarten kosten € 5,00 per volwassene en € 2,50 voor kinderen van 3 t/m 16 jaar.

 

Wat krijgt u voor dat geld? Al het bovenstaande inclusief hapjes en drankjes onderweg en een consumptie na afloop.
Vertrek- en aankomstpunt: Bistrot On Top, Scharnerweg 131C, 6224 JD Maastricht.
Aanvang (vertrekken vanaf): 14.00 uur.
Einde: 17.00 uur.

 

Koop vóór 3 december aanstaande uw kaart(en) bij:
• Bistrot On Top, Scharnerweg 131C, 6224 JD Maastricht
• Eetcafé De Kokkerel, Frankenstraat 207, 6224 GP Maastricht
• Restaurant Farèn, Frankenstraat 200, 6224 GV Maastricht
U kunt uw kaarten ook kopen door overschrijving van het betreffende bedrag op:
IBAN NL31 RABO 0312 2958 47 ten name van Stichting Vrijheidspark Maastricht, onder vermelding van het aantal volwassenen en kinderen.

 

Het belooft een fantastische en gezellige wandeling te worden. Koop op tijd uw kaart(en) en wandel mee. Tot 15 december aanstaande!

Meer informatie via: www.vrijheidsparkmaastricht.nl

preview

SpeurtochtOp zondag 15 december wordt er een Kerstspeurtocht georganiseerd in de binnenstad (vertrek achterkant Tapijn tussen 12 en 16 uur). De speurtocht kan zowel in het Maastrichts als in het Nederlands gedaan worden. Meedoen? Opgeven kan tot 8 december via Veldeke.

 

preview

SintVoor veel kinderen is de spannendste tijd van het jaar aangebroken. Zou de Sint en zijn gevolg dit jaar weer een bezoek aan Nederland brengen? Gelukkig kwam hij dit jaar in Apeldoorn aan, niet met de stoomboot, maar met de stoomtrein. Deze verandering had te maken met het nieuwe paard van Sinterklaas. Ozosnel heeft namelijk “koudwatervrees”. Nu wordt het natuurlijk spannend of de Sint ook een bezoekje aan onze school zal brengen en of hij Ozosnel meeneemt. Om ervoor te zorgen dat we in ieder geval klaarstaan voor de Sint en zijn gevolg, wordt u gevraagd op donderdag 5 december op tijd aanwezig te zijn op school. De leerlingen verzamelen in de klas en zullen met de betreffende leerkracht buiten gaan klaarstaan. Ouders zijn ook welkom, maar gelieve achter de linten plaats te nemen. Vol verwachting klopt ons hart! 

preview

We gaan beginnen...... 

--

Na een goede voorbereiding, veel input van leerlingen (leerlingenraad en ECO-team), leerkrachten, werkgroep herinrichting schoolomgeving (ouders, MIK), kunnen we u laten weten dat we gaan beginnen met het vergroenen van de speelplaatsen. De eerste fase zal starten op de speelplaats van de bovenbouw. In de bijlage vindt u een uitwerking van het plan.

 

Wat betekent dit voor de dagelijkse gang van zaken?

Vanaf maandag 25 november gaat het bedrijf BTL van start. Het bedrijf zal de ingang, aan de rechterkant van het hoofdgebouw gebruiken, als in- en uitgang voor hun werkzaamheden. Dit betekent dat deze ingang tijdelijk niet gebruikt kan worden door de leerlingen. De leerlingen van de groepen 6 en 7, zullen daarom gebruik gaan maken van de ingang aan de linkerkant van het hoofgebouw. Waarna ze via de speelplaats (deur groep 8) naar binnen kunnen. Alle leerlingen die de fiets normaliter aan de rechterkant van het gebouw neerzetten, zetten nu hun fiets aan de linkerkant van het gebouw. Om alles zo goed als mogelijk te laten verlopen vragen we van iedereen een stukje flexibiliteit. Als het weer niet tegen zit, zullen de werkzaamheden 6 à 7 dagen in beslag nemen.

 

Mocht u nieuwsgierig zijn naar het ontwerp van de speelplaats, dan kunt u deze vinden in de bijlage. Tevens zullen we in de hal bij de stilteruimte op een bord de nodige informatie weergeven.

 

Met vriendelijk groet,

ECO-team

Leerlingenraad

Werkgroep herinrichting schoolomgeving (ouders, MIK)

De werkgroep Vergroening speelplaats.

 

preview

media

Komende week staat in het teken van de Mediawijsheid en het anti-pesten.

Schoolbreed gaan we aan de slag middels workshops, interactieve werkvormen,

uitleg door de anti-pestcoördinatoren (juf Ellen en juf Joyce),

uitleg door de vertrouwenscontactpersonen (juf Anouk en juf Saskia), boeken, liedje, e.d.

We maken kinderen bewust van het gebruik van media en de gevolgen van pesten.

 

Online media is niet meer weg te denken en zijn een vast onderdeel van onze samenleving geworden.

Iedereen staat “aan”. Maar hoe gaan we hiermee om?

 

media

 

preview

Wellicht heeft u het al gelezen in de blog van de klas van uw zoon/dochter...

 

Afgelopen maandag en dinsdag heeft onze school meegedaan met het project F.I.E.T.S. In samenwerking met Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) en Veilig Verkeer Nederland heeft Discovery Center Continium voor Limburgse basisscholen het Project Fun, Information, Education, Technology & Safety, kortweg F.I.E.T.S., ontwikkeld.

 

Fiets 2Leerlingen gaan in dit project aan de slag met de techniek van de fiets in relatie tot veilige verkeersdeelname.

De hoofdmoot van het project bestaat uit een projectdag, waar alle groepen van de school aan deelnemen.

Na een gezamenlijke opeFietsning met de Fietsshow, een korte voorstelling vol experimenten, gaat iedere groep op het eigen niveau aan de slag.

Door samen te bouwen, puzzelen, zingen, experimenteren en quizzen wordt de kennis over de techniek van de fiets en veilig fietsen bijna ongemerkt vergroot.

De afsluiting van de dag is een knallende kettingreactie. De kettingreactie is een leuke en spectaculaire manier om de dag te resumeren en nog eens duidelijk te maken dat iedere actie in het verkeer een reactie teweeg brengt, die grote gevolgen kan hebben.

 

De activiteiten draaien om de volgende thema’s:

  • Alles in balans!: Frame en onderdelen;
  • Zien en gezien worden!: Verlichting en reflectie;
  • Hoor je mij?: Bel en verkeerssignalen;
  • Trappen maar!: Ketting en tandwiel;
  • Pas op remmen!: Banden, wiel en remmen.

 

Het waren geslaagde dagen en tenslotte heeft iedereen een certi-fiets-caat mogen ontvangen!